Het bier staat koud en het weekend staat voor de deur, tijd voor de Super Duper Fortress Friday Update! In deze wekelijkse blog reduceren we de enorme stroom aan leuke en interessante social media cases en nieuwtjes tot één overzicht. Perfect om je even bij te lezen voor de vrijdagmiddag borrel begint. Deze week: de iPad3, inhakers en een onzichbare Mercedes-Benz. Enjoy!

In het filmpje in onze vorige update was het nog gissen naar de features van de nieuwe iPad, maar afgelopen woensdag werd de tablet dan echt gepresenteerd. De verbeterde iPad heeft een vier keer zo hoge resolutie als zijn voorganger en is vanaf 23 maart in Nederland te koop. De meningen zijn verdeeld, maar trending was het deze week zeker. Lees meer over de nieuwe iPad op Tweakers.net.

Inhaken met die hap
Een goede inhaakactie is origineel, wekt sympathie en interesse, en brengt een duidelijke boodschap over. Maar het allerbelangrijkste is toch wel dat het een logische en direct duidelijke link legt met het moment waarop het inhaakt. Molblog publiceerde afgelopen week een artikel met daarin vijf voorbeelden van interessante inhakers.

Garcia, ‘the best kept secret in the world’
Deze week verscheen er een leuk artikel over de samenwerking tussen Garcia en Fortress Social Branding in Textillia, het magazine voor modeprofessionals. Garcia gaat de komende jaren flink investeren in online marketing en social media. Lees verder.

Viral: Mercedes-Benz
De Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell is volkomen emissieloos, oftewel 'onzichtbaar' voor het milieu, en dat wil de autofabrikant iedereen laten weten. Om deze positieve eigenschap te benadrukken heeft Mercedes de auto’s bedekt met camera’s en LED’s zodat je dwars door de auto heen kunt kijken. De video is binnen een week bijna vijf miljoen keer bekeken.


Case: Dutchism ruim 13.000 fans
Een Dutchism is een slecht vertaald spreekwoord of gezegde. ‘I always have my sin’ is een goed voorbeeld van een Dutchism. Zo’n twee jaar geleden besloot Fortress hier iets mee te doen en startte een Facebook community. De Dutchism fan pagewordt niet commercieel gebruikt, maar is een mooi voorbeeld hoe actief een community kan zijn. Behalve dat gebruikers zelf actief hun Dutchism posten op de pagina, worden updates vanuit de admin ook veelvuldig gedeeld. Deze week heeft Dutchism de grens van 13.000 fans overschreden. Hurray!